HUOLTO KÄYNNISSÄ – THE REFIT HAS BEGUN

Kolmen kuukauden odottelun jälkeen vene viimein saapui rekalla Endeavour Quayn telakalle Gosportiin, Englantiin.  Paikka on sama, missä Alex Thomsoninkin venettä huolletaan. Paras mahdollinen, samoin kuin töistä vastaava tiimi, jonka johtajana toimii Joff Brown.

Joff Brown (left) from Lighthouse Yacht Services is the technical manager of my boat.

 

Jokainen neliösentti veneestä käydään läpi. Mastoon on jo tehty rakenteita tutkiva NDT-tarkastus, jossa on tarkastettu, että siinä ei ole ongelmia. Myös köliin, hydraulityösylintereiden työntövarsiin ja -päätteisiin, maston tukivanttien päätteisiin ja rullalaitteiden sokkatappeihin on tehty tarkastukset. Näin karsitaan yllätyksiä ja sama rumba toistetaan taas uudelleen ensimmäisen Atlantin ylityksen, Route du Rhumin jälkeen ensi talvena.

Keel hight is 4,5 meters.

Kun saavuin telakalle, vene oli ollut alle vuorokauden sisällä ja valtava pohja oli jo hiottu. Työn jälki oli hämmästyttävän hienoa. Kannen karhennus uusitaan, jotta sillä on turvallista liikkua ja toimia. Vene myös maalataan. Sisältä on poistettu 2008-vuoden ylimääräinen tekniikka. Se kyllä tuntui melko haaskaukselta, koska ne olivat aikansa parasta huippulaitteistoa, mutta nyt jo auttamattoman vanhentunutta.

Jokainen pultin ja mutterin pää ja jokainen kohta veneestä käydään läpi ja putsataan, huolletaan tai uusitaan. Samalla kun isoa ja vaativaa huoltoa tehdään, päivitetään suunnitelmaa. Aikataulu on sellainen, että huhtikuussa vene veteen ja toukokuussa viimeistään Suomeen.

Stylish inside, isn’t it?

Links to videos:

Inside the boat

Bottom of the boat

The deck