Ukkoverkot on Ari Huuselan mukana teknologiakumppanina Vendee Globessa 2020

Talouselämä 31.10.2017

Yksinpurjehtija Huusela etsii sponsoreita maailman kovimpaan purjehduskilpailuun – ”Taas kyynärpäitä myöten mukana, vaikka keskellä Atlanttia päätin ettei ikinä enää”

Yksinpurjehtija Ari Huusela aikoo osallistua yksinpurjehduksen kuninkuuskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020. Hänen neljän vuoden budjettinsa on 2,5 miljoonaa euroa.

Kolme kertaa Atlantin yli purjehtinut yksinpurjehtija Ari Huusela tähtää kolmen vuoden päästä järjestettävään Vendée Globe -purjehduskilpailuun.
Maailman vaativimmassa purjehduskilpailussa purjehditaan IMOCA60-veneillä maapallon ympäri Etelämantereen kautta ilman ulkopuolista apua.

Lähtö- ja päätepiste ovat Ranskan Les Sables d’Olonnéssa. Reitin pituus on noin 44 500 kilometriä ja aikaa purjehtimiseen menee noin kolme kuukautta. Tähän mennessä alle sata ihmistä maailmassa on purjehtinut reitin ja päässyt myös maaliin asti. Huusela on ensimmäinen pohjoismaalainen, joka lähtee kilpailuun mukaan.
”Ajoissa liikkeellä olemalla varmistan, että pääsen mukaan”, Huusela sanoo.

Luokkaan otetaan 30 kilpailijaa. Huusela arvioi, että vuoden 2020 kilpailuun tähtää noin 40 tiimiä. Osallistujiksi valikoituvat ne, joilla on eniten ennen Vendée Globea käytävistä purjehduskilpailuista saatavia pisteitä kasassa. Huusela tähtää ennen pääkilpailua kolmeen, mahdollisesti neljään Atlantin ylittävään purjehduskilpailuun sekä muihin pienempiin tapahtumiin.
”Luokkaliiton puheenjohtajan mielestä kaksi kilpailua Atlantin yli riittää, mutta varmistan paikan kolmella tai neljällä kilpailulla.”

Pääsponsorin paikka vielä auki
Huuselan budjetti neljälle vuodelle on 2,5 miljoonaa euroa. Tarkoituksena on saada 15–20 sponsoria, joista kolme on jo julkistettu.

Dataoperaattori Ukkoverkot hoitaa veneen verkkoyhteydet ja varmistaa, että yhteys veneen ja ulkomaailman välillä toimii koko kilpailun ajan. HPP Asianajotoimisto toimii juridisena neuvonantajana ja sponsorina ja Containerships avustaa kaluston siirtämisessä. Huusela ja Containerships ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1999 asti.

”Vaikka kyse onkin yksinpurjehduksesta, se on jäävuoren huippu. Mukana on kuitenkin valtava määrä tukijoita ja yhteistyökumppaneita, joita ilman yhteenkään kilpailuun pääseminen olisi mahdotonta.”

Huusela kertoo, että neuvotteluja pääsponsoriehdokkaiden kanssa on käyty, mutta paikka on vielä täyttämättä. Vuonna 2014 Route du Rhum -kilpailussa Huuselan pääyhteistyökumppanina ollut Neste Oil on ilmoittanut, että neljän vuoden projekti on sille liian pitkä.

Lentokapteenina työskentelevän Huuselan työnantaja Finnairkaan ei ala pääsponsoriksi, mutta Huusela uskoo pienemmän sponsorisopimuksen syntyvän.

”Summat ovat tietenkin isoja, mutta kun ne jakaa neljälle vuodelle ja pilkkoo sopiviin paketteihin, eivät ne olekaan enää niin massiivisia. Se alkaakin olla aika kustannustehokasta, kun näkee, mitä tästä voi saada irti. Tarinan vahvuus ja näkyvyys ovat niin suuria.”

Budjetin merkittäviä kulueriä ovat muun muassa vakuutukset ja kilpailujen osallistumismaksut. Pelkästään loppukilpailun osalta vakuutusmaksu on noin sata tuhatta euroa. Esimerkiksi osallistumismaksu ensi vuonna tähtäimessä olevaan Route du Rhum -kilpailuun taas on 20 000 euroa. Yli puolet budjetista kuluu kuitenkin veneeseen ja sen varusteluun.

 

Lue koko artikkeli Talouselämästä

Lisää aiheesta:

Helsingin Sanomat

Kauppalehti

Iltalehti

Vene lehti